Jak kupować chleb? Cz. I.

W codziennym menu Polaków chleb jest podstawowym produktem spożywczym. Warto wiedzieć, jak kupić dobre pieczywo, które pozytywnie wpłynie na zdrowie i sylwetkę. Po prostu czytajcie etykiety i nie dajcie się złapać na chwyty marketingowe! I przede wszystkim  – nie kupujcie w hipermarketach, ponieważ chleb, który w nim dostaniemy jest albo sztucznie nadmuchany albo bardzo kruchy podczas krojenia. Niestety wypieki na miejscu prosto z pieca kuszą tylko zapachem. Zostały upieczone z rozmrożonego ciasta z dodatkiem zaciemniaczy, regulatorów kwasowości i emulgatorów. Niestety hipermarkety karmią nas podróbkami. Na co zatem zwrócić uwagę?

Czy są substancje dodatkowe?

Zdrowy chleb powinien składać się z mąki, drożdży, soli i wody. Niestety takie produkty przygotowane na naturalnym zakwasie są towarami deficytowymi. Typowy chleb, który  był pieczony przez nasze prababcie w piecach był nieco kwaskowaty w smaku. Dziś mało która piekarnia ma czas na przygotowanie kilkudniowego zakwasu, dlatego zamiast stawiać na jakość, stawiają na ilość. Aby chleb mógł poleżeć kilka dni w folii na sklepowej półce, dodaje się różnego rodzaju regulatory kwasowości, emulgatory i inne substancje dodatkowe. Jak je rozszyfrować na etykiecie? Oto lista najczęściej występujących tajemniczych nazw.

E262 (dioctan sodu) – to bardzo popularny konserwant, który przedłuża świeżość chleba.

E200 (kwas sorbinowy) – to środek konserwujący, który przedłuża trwałość pieczywa.

E339-34 (fosforan wapnia) – regulator kwasowości w pieczywie.

E220 (dwutlenek siarki) – silny konserwant, który ma zapobiegać rozwojowi pleśni. W dużym stężeniu może być przyczyną problemów z trawieniem!

E471, E472e, E481, E482 (emulgatory) – polepszacze, który zadaniem jest poprawa konsystencji ciasta.

E400 (guma guar) – stabilizator kwasowości, jest to środek zagęszczający ciasto.

Mąka sojowa – to polepszacz smaku, który pochłania dużej ilości wody i zwiększa objętość pieczywa.

Błonnik ziemniaczany – pełni rolę wypełniacza, zwiększa objętość pieczywa.

Ekstrakt jęczmienny, sód jęczmienny, karmel – nadają ciemną barwę pieczywie, które „udaje”, że jest razowe. Warto wiedzieć, że karmel jest zabroniony do barwienia pieczywa, mimo to wciąż można go zobaczyć na etykietach niektórych chlebowych wypieków.

Niektóre chleby zawierają substancje słodzące, takie jak syrop glukozowy oraz miód sztuczny, które niepotrzebnie dostarczają do organizmu cukry proste.

To tylko lista niektórych tajemniczych składników, które warto rozszyfrować zanim wybierzemy się do sklepu po zakup chleba. Im mniejsza lista składników, tym lepszy chleb!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *