Zdrowa czarnuszka – kulinarne odkrycie roku

Czarnuszka – potocznie nazywana czarnym kminkiem skradła moje serce. Do tej pory nie była znana w mojej kuchni, od niedawna używam jej tak często, jak soli czy pieprzu. Bo ta niezwykła przyprawa jest nie tylko szalenie aromatyczna, ale przede wszystkim bardzo zdrowa. Przyjęło się powiedzenie, że „potrafi wyleczyć wszystko, oprócz śmierci”. Dziś kilka słów o jej zdrowotnych właściwościach oraz garść porad, jak stosować ją w kuchni każdego dnia.

Właściwości lecznicze czarnuszki

Czarnuszka ponoć była już stosowana w starożytnym Egipcie przez faraonów, wśród których cieszyła się ogromnym uznaniem. Uzyskany z tej przyprawy olej był określany jako „złoto faraonów”. Obecnie czarnuszka jest uprawniana także w Polsce i coraz bardziej ceniona nie tylko wśród piekarzy jako dodatek do chleba. Bowiem ta przyprawa jest zalecana jako naturalne panaceum na wiele chorób. Co kryją w sobie nasiona tej rośliny? Przede wszystkim drogocenne oleje i tłuszcze, witaminę E oraz beta-karoten. Czarnuszka jest bogata w żelazo i posiada wysoką zawartość antyoksydantów. Regularne stosowanie tej przyprawy w kuchni jest sposobem na detoksykację organizmu. Co więcej – czarnuszka ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne ze względu na zawartość tymochinonu. Przyprawę tę warto szczególnie używać w okresie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy bardziej narażeni na działanie baterii i wirusów. Czarny kminek jest także zalecany osobom mającym problemy z układem pokarmowym, bo działa przeciwwrzodowo na żołądek. W tych malutkich niepozornych ziarenkach jest ogromna moc lecznicza.

Czarnuszka w kuchni

Czarnuszkę można stosować na co dzień zarówno w postaci ziarenek (całych lub zmiażdżonych w moździerzu), jak w postaci oleju tłoczonego na zimno. W mojej kuchni czarnuszka zmielona w młynku do kawy doskonale zastępuje pieprz. Zatem dodaję ją do dań z mięsa, zup, sosów i na kanapki. Nasiona czarnego kminku dodają wyrazistości potrawom z delikatnego mięsa jagnięcego i drobiowego. Świetnie smakują z twarogiem i szczypiorkiem. Czarnuszka dobrze się sprawdza jako dodatek do pieczywa. Idealnie komponuje się kolendrą, zielem angielskim i tymiankiem. Olej z czarnuszki będzie dobrym dodatkiem do sałatek. Polecam również uprażyć nasiona czarnuszki i dodać je do sałatek oraz zup krem. Czarnuszka ma wiele możliwości. Warto z nią poeksperymentować w kuchni. Z czasem nie będziecie mogli bez niej żyć!!!

Uwaga!!! Warto wiedzieć, że czarnuszkę nie powinny jeść kobiety w ciąży, ponieważ teoretycznie może powodować skurcze macicy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *