Szparagi – jak gotować i dlaczego warto po nie sięgać?

Z niecierpliwością każdej wiosny czekam na szparagi. Te zielone i białe byliny odkryłam dopiero kilka lat temu. Największą ich zaletą jest lekkostrawność i niskokaloryczność. Nie wspomnę już o smaku, który świetnie komponuje się z rybą, białym mięsem i winem. Po prostu pychota. Polacy chyba wolą świeże szparagi w różnych odsłonach. Oto one.

Szparagi – sposób przyrządzenia

W mojej kuchni lubię szparagi all dente. Najpierw je myję, odłamuję twarde końcówki i obieram te starsze i grube okazy. Aby nie były łykowate, trzeba je krótko przyrządzać, bez względu na to, czy jest to smażenie, pieczenie, gotowanie czy grillowanie. W smaku powinny by jędrne i chrupiące. Aby osiągnąć te efekt, należy je gotować na parze ok. 5 min w małej ilości wody. Po odcedzeniu szparagi cały czas „dochodzą” do siebie. W postaci grillowanej mogą być równie smaczne, gdy posmarujemy je oliwą z oliwą, przyprawimy solą i rzucimy na ruszt. Szparagi polecam także na surowo. Skropione sokiem z cytryny i oliwą z oliwek są skutecznym afrodyzjakiem.

Szparagi – właściwości zdrowotne

Z modą na zdrową żywność przyszła moda na szparagi. Przez wiele lat były to ulubione nowalijki Niemców, Belgów i Holendrów. Od niedawna Polacy szparagi zaprosili do swojego menu i goszczą w nich honorowe miejsce. Szparagi są skarbnicą witamin i minerałów, takich jak: kwas foliowy, wapń, fosfor, potas, beta karoten oraz witaminy C i E.  Są szczególnie polecane kobiet w ciąży ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego. Zawierają sporo puryn, zatem nie powinny je jeść osoby cierpiące na kamienie nerkowe. Czasami szparagi mogą powodować wzdęcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *